[mrsorcerer:37565] Fwd: [လူဗိုလ္ဟူသည္ ...] အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (Civil Society) - ၁



---------- Forwarded message ----------
From: Blogger <no-reply@blogger.com>
Date: 2013/3/13
Subject: [လူဗိုလ္ဟူသည္ ...] အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (Civil Society) - ၁
To: lubo601@gmail.com


by Thet Aung Lynn (Notes) on Wednesday, March 13, 2013 at 10:40pm

အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ား

အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (Civil Society) သည္ ရႈပ္ေထြးလွေသာ အယူအဆတစ္ခုျဖစ္သည္။ လူတိုင္းပါးစပ္ဖ်ားေပၚမွ အိုင္ဒီယာႀကီးတစ္ခု ဟုေျပာရေလာက္ေအာင္ပင္ ၄င္းကို က်ယ္ျပန္႕စြာ အသံုးျပဳေနၾကသည့္တိုင္ အမ်ားညီ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ကား မရွိပါ။ တူညီစြာမွ်ေ၀ထားေသာ အက်ဳိးစီးပြား၊ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ တန္ဖိုး တစ္စံုတစ္ရာအတြက္ မိမိဆႏၵအေလ်ာက္ပါ၀င္ၾကေသာ၊ ဖိအားေပးထားျခင္းမရွိ သည့္ စုေပါင္းလုပ္ေဆာင္မႈမ်ား၏ နယ္ပယ္ရပ္၀န္း အျဖစ္ နားလည္ယူဆခ်က္ကိုမူ အျငင္ပြားစရာ မရွိၾကေပ။


ပညာရွင္အမ်ားအျပားက အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအား ပိုမိုေကာင္းမြန္စြာ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုႏိုင္ရန္ အတြက္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း ၄င္း၏ရပ္တည္ခ်က္အေနအထားကို အျခားေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ အစိတ္အပိုင္းမ်ားျဖင့္ ယွဥ္တြဲ ေဖာ္ျပေလ့ရွိၾကၿပီး ထိုအစိတ္အပိုင္းမ်ားအတြင္းမွ ဇာတ္ေကာင္မ်ားကိုလည္း စုစည္းသတ္မွတ္ေပးေလ့ရွိသည္။ လန္ဒန္ရွိ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းစင္တာ (Center for Civil Society) က အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းသည္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းရွိ အျခားေသာအဓိက အစိတ္အပိုင္းမ်ားျဖစ္သည့္ နိုင္ငံေတာ္၊ စီးပြားေရး၊ မိသားစုတိုႏွင့္ အတူယွဥ္တြဲ တည္ရွိေနသည့္ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုျဖစ္သည္ ဟုဖြင့္ဆိုသည္။ ဤအေျခခံ႐ႈျမင္မႈအေပၚတြင္ အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ ဘံုသေဘာတူညီမႈရွိၾကေသာ္လည္း ဇာတ္ေကာင္အသီးသီး၏ တည္မီွျဖစ္ေပၚမႈ (attribution of actors) အေပၚတြင္မူ အျငင္းပြားမႈမ်ား ရွိတန္သေလာက္ ရွိပါသည္။

ဥပမာအားျဖင့္ အခ်ဳိ႕ေသာပညာရွင္မ်ားက မိသားစုဆိုသည္မွာ သီျခား အစိတ္အပိုင္းတစ္ခု မဟုတ္ဘဲ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း၌ ပါ၀င္ၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္း ရပ္ခံတင္ျပၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ကမူ စီးပြားေရးနယ္ပယ္အား အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုအျဖစ္သာ ရႈျမင္ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕သုေတသီမ်ားကမူ ပိုမို ႐ႈပ္ေထြး၍ အေသးစိပ္ၿပီး၊ ကြဲျပားျခားနားသည့္  ခြဲျခားစိတ္ပိုင္းမႈမ်ားကို အသံုးျပဳၾကသည္။ ဥပမာ ႏိုင္ငံေရး(ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ လြတ္ေတာ္အမတ္မ်ား)၊ စီးပြားေရး(ေစ်းကြက္၊ ကုမၸဏီမ်ား) ႏွင့္ ပုဂၢလိက နယ္ပယ္ရပ္၀န္းမ်ား (political, economic and private spheres) အျဖစ္ပိုင္းျခားၿပီး ထိုအ၀န္းအ၀ိုင္းမ်ား တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ျဖတ္သန္း၍ ထပ္ေနသည့္ နယ္ပယ္ကို အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုၾကသည္။ ဇာတ္ေကာင္အခ်ိဳ႕ (some actors) အေနျဖင့္ အစိတ္အပိုင္းတစ္ရပ္ အတြင္းတြင္သာမဟုတ္ပဲ အျခားေသာ နယ္ပယ္ရပ္၀န္း မ်ားတြင္လည္း ပါ၀င္လႈပ္ရွားေနလ်က္ ရွိေၾကာင္းကို ဆိုလိုရင္းျဖစ္သည္။


အနည္းငယ္ကြဲျပားျခားနားေသာ ခ်ဥ္းကပ္မႈတစ္ခုမွာ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအား သီးျခားအစိတ္အပိုင္းတစ္ခုအျဖစ္မယူဆပဲ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ အစိတ္အပိုင္းၾကီးမ်ား (societal sectors) အၾကားမွ နယ္ပယ္ (the space) အျဖစ္ ႐ႈျမင္ျခင္းျဖစ္သည္။ ဇာတ္ေကာင္မ်ားအေနျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခု အေပၚတြင္ တည္မွီျဖစ္ေပၚေနၿပီး အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းတြင္လည္း လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ႏိုင္ၾကသည္ဟု ဆိုလိုသည္။ ဥပမာ စီးပြားေရး အစိတ္အပိုင္းအတြင္းမွ ဇာတ္ေကာင္မ်ားျဖစ္သည့္ စြန္႕ဦးတီထြင္လုပ္ကိုင္သူမ်ားသည္ အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ အတြက္ ေတာင္းဆိုရန္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွ လုပ္ေဆာင္ၾကျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။ ခ်ဥ္းကပ္မႈႏွစ္ရပ္စလံုးအား ေအာက္ပါ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႔အစည္း အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ျဖင့္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ႏိုင္သည္။


-       အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္၊ မိသားစု၊ ေစ်းကြက္တို႕ႏွင့္ကြဲျပားျခားနားသည့္ ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္မႈပံုစံမ်ားအတြင္းမွ ဆႏၵအေလ်ာက္လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ လက္ေတြ႕တြင္ ထိုအစိတ္အပိုင္းမ်ားအသီးသီးအၾကားမွ နယ္နမိတ္မ်ားမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ႐ႈပ္ေထြးၿပီး၊ ရွင္းလင္းျမင္သာမႈမရွိေပ။

-       အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတြင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးအေထြေထြေသာ၊ ဆႏၵအေလ်ာက္ပါ၀င္ဖြဲ႕စည္းၾကသည့္ အသင္းအပင္း၊ အဖြဲ႕အစည္း၊ အစုအရံုးမ်ား ေျမာက္မ်ားစြာ ပါ၀င္ၿပီး ၄င္းတို႕မွာ အမ်ားအားျဖင့္ အျပိဳင္အဆိုင္သေဘာမ်ဳိးရွိေနတတ္ၾကကာ၊ ဆိုင္ရာ အက်ဳိးဆႏၵ (specific interest) ကိုယ္စီရွိၾကသည္။

-       အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ထံမွ သီးျခားလြတ္ကင္းမႈရွိေနေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အ၀န္းအ၀ိုင္းတို႕ကို ဦးတည္ေလ့ရွိၿပီး၊ နီးကပ္စြာ အျပန္အလွန္ေဆာင္ရြက္မႈရွိသည္။


ဤအဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္အရ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၊ အစိုးရ၊ စီးပြားေရးတို႕အၾကား အျပန္အလွန္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားရွိေနျခင္းကို သေဘာေပါက္ နားလည္ႏိုင္ေပသည္။ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအေနျဖင့္ အျခားေသာ အစိတ္အပိုင္းမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ အျပန္အလွန္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား ရွိေနသည္ဆိုေသာ္လည္း၊ ထိုအစိတ္အပိုင္းမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ဇာတ္ေကာင္မ်ားကို ကိုအစားထိုးပစ္ရန္မဟုတ္ဘဲ၊ ၄င္းတို႕၏ ထိေရာက္စြာစြမ္းေဆာင္မႈႏွင့္ တံု႕ျပန္ႏိုင္မႈတို႕ကို တိုးတက္ေကာင္းမြန္ရန္သာ ရည္ရြယ္ရင္းျဖစ္သည္။

သို႕ေသာ္လည္း ဒီမိုကေရစီတည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္မႈ စသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားအေနျဖင့္ ၾကည့္လ်င္မူ အထက္ပါ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မွာ လံုေလာက္မႈ မရွိေပ။ ပညာရပ္ဆိုင္ရာနယ္ပယ္မွ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၊ လက္၀ဲ၊ လက္ယာေတြးေခၚရွင္မ်ား ႏွင့္ အျခားေသာ ၾကားအျမင္ရွိသူမ်ားအားလံုးလိုလိုက အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာမ်ားအတြက္ အေျဖတစ္ခုအျဖစ္ တစ္သမတ္တည္း ႐ႈျမင္ေနၾကသည္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ ရပ္တည္ခ်က္ အေနအထားမွာ မည္မွ် ကြဲျပားျခားနား၍ ႐ႈပ္ေထြးလွသည့္အျပင္ ၀ိ၀ါဒ ကြဲျပားစရာ ရွိႏိုင္ေၾကာင္းကို ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ေပသည္။

အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ ဆက္စပ္၍ လူထုခ်ိတ္ဆက္မႈ (Civic Engagement) ဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းလည္း ကို ေရာဘတ္ပြတ္နမ္ကဲ့သို႕ လူမႈအရင္းအႏွီး သီအိုရီပညာရွင္မ်ားက က်ယ္ျပန္႔စြာ အသံုးျပဳေလ့ရွိၿပီး အဓိကအားျဖင့္ ပုဂၢလိကလူသားမ်ား၏ ႏိုင္ငံသားဘ၀တြင္ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ စုဖြဲ႕ျခင္းတို႕ကို ရည္ညႊန္းေလ့ရွိသည္။ ကမၻာ့ဘဏ္ဆိုလွ်င္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာအယူအဆအေၾကာင္းအရာကို လူထုခ်ိတ္ဆက္မႈ (civic engagement) ဟူေသာ စကားလံုးအေနျဖင့္ အသံုးျပဳေလ့ရွိၿပီး ၄င္းမွာ ေသခ်ာအက်အန စုစည္းေဆာင္ရြက္ၾကေသာ အရပ္ဘက္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာ လႈပ္ရွားမႈမ်ားႏွင့္ ၄င္း၏ရပ္တည္ခ်က္ခ်က္ အေနအထားမ်ားကိုသာမက၊ ထိုထက္ပိုမိုက်ယ္ျပန္႕သည့္ တသီးပုဂၢလမ်ားႏွင့္ ေလ်ာ့ရဲစြာဖြဲ႕တည္ေနသည့္ အုပ္စုမ်ား၊ အသင္အပင္းမ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကိုပါ ထည့္သြင္းဆိုလိုျခင္းျဖစ္သည္။  ေယဘူယ်အားျဖင့္ အုပ္စုမ်ား၊ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ အစည္းအရံုးမ်ားႏွင့္ လႈပ္ရွားမႈမ်ား (သို႔မဟုတ္) ေယဘူယ်အယူအဆကို ရည္ညႊန္းသည့္အခါ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (Civil Society) ဟု သံုးႏႈန္းၾကၿပီး တစ္သီးပုဂၢလမ်ားႏွင့္ ေသခ်ာစုဖြဲ႕ထားျခင္းမဟုတ္သည့္ အုပ္စုမ်ား၏ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကိုပါ ထည့္သြင္းရည္ညႊန္းသည့္အခါတြင္မူ လူထုခ်ိတ္ဆက္မႈ (Civic Engagement) ဟုသံုးႏႈန္းေလ့ရွိၾကသည္။


အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအယူအဆသည္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ဇစ္ျမစ္မ်ားမွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာ အယူအဆနယ္ပယ္ႏွင့္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္တို႕အေပၚ ျဖည့္ဆည္းခဲ့ၾကသည့္ အဓိကက်သည့္ အေတြးအေခၚရွင္အခ်ဳိ႕ ကို ေအာက္တြင္ေဖာ္ျပထားသည္။

ပင္မ သီအိုရီအယူအဆမ်ားႏွင့္ ဒႆနဇစ္ျမစ္မ်ား

ဂၽြန္ေလာ့ခ္ (၁၆၃၈-၁၇၀၄) သည္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအား ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ကင္းလြတ္၍သီးျခားသေဘာေဆာင္ေသာ မိမိကိုယ္ပိုင္အခြင့္အေရးရွိသည့္ အစုအဖြဲ႕တစ္ခုအျဖစ္ ေမာ္ဒန္ေခတ္တြင္ ပထမဦးဆံုးတင္ျပခဲ့သူျဖစ္သည္။ လူမ်ားအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ ၀င္ေရာက္ေျပာဆိုႏိုင္စြမ္းမရွိသည့္ ရပ္ရြာအသိုင္းအ၀န္းတစ္ခု ဖြဲ႕စည္းထူေထာင္ၿပီး ၄င္းအတြင္း၌ သူတို႕၏လူမႈဘ၀မ်ားကို ကိုယ္တိုင္ဖြံ႕ၿဖိဳးေစသည္။ ထိုအ၀န္းအ၀ိုင္းသည္ ႏိုင္ငံေရးမတိုင္မီ(အႀကိဳ ႏိုင္ငံေရး)  သိုမဟုတ္ ႏိုင္ငံေရး မဟုတ္ေသာ (pre- or un-political) သေဘာပင္ျဖစ္သည္။ ထိုအရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ ပထမတာ၀န္မွာ တစ္သီးပုဂၢလလူသားမ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ပိုင္ဆိုင္မႈတို႕ကို ႏိုင္ငံေတာ္ထံမွ ကာကြယ္ရန္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ မတရား၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္းတို႕ကို တားဆီးႏိုင္ရန္ျဖစ္သည္။


ခ်ားလ္စ္ မြန္တက္စ္က်ဴ (၁၆၈၉-၁၇၅၅) သည္ ဂၽြန္ေလာ့ခ္ကဲသို႔ပင္ ၄င္း၏ ပါ၀ါခြဲျခမ္းမႈ ေမာ္ဒယ္ (De l'esprit des lois 1748) တြင္ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာလူ႕အဖြဲ႕အစည္း ( ႏိုင္ငံသားႏွင့္ အစိုးရၾကားမွ ဆက္ဆံေရးကို သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းျခင္း) ႏွင့္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း  (ႏိုင္ငံသားမ်ား အတြင္းမွ ဆက္ဆံေရးကိုသတ္မွတ္ျပ႒ာန္းျခင္း) တို႔ကို (political society and civil society) ခြဲျခားၿပခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ထို နယ္ပယ္ရပ္၀န္း ႏွစ္ခုကို ရွင္းလင္းျပတ္သားစြာ ယွဥ္ထိုးျပႏိုင္ျခင္းေတာ့မရွိခဲ့ေပ။ ထိုအစား ဗဟုိအာဏာပိုင္ႏွင့္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကြန္ရက္မ်ား  အၾကားမွ ဟန္ခ်က္ညီမွ်မႈကို ေရးသားတင္ျပခဲ့သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ဗဟိုအာဏာပိုင္(မင္း၊ဘုရင္) အား ဥပေဒစိုးမိုးမႈျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရး အေဆာက္အအံု၏ အတြင္းႏွင့္ အျပင္တြင္ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ႏိုင္သည့္ လြတ္လပ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား(လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကြန္ရက္)၏ တန္ျပန္ ပါ၀ါျဖင့္ ကန္႕သတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။


အလက္ဇန္ဒါ ၊ဒီ၊ ေတာ္ကဗီး (၁၈၀၅-၁၈၅၉) သည္ ထိုသို႔ လြတ္လပ္သည့္ အသင္းအပင္းအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ အခန္းက႑ကို အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း အျဖစ္အဓိကထား ေျပာဆိုခဲ့သူျဖစ္သည္။ ၄င္းက ထိုအသင္းအပင္းအဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို ဒီမိုကေရစီအေတြးအၾကံမ်ား၊ သေဘာထား ႏွင့္ အမူအက်င့္မ်ားကို သင္ယူႏိုင္ရာ ေက်ာင္းေတာ္မ်ားအျဖစ္ ႐ႈျမင္ခဲ့သည့္ အျပင္ တစ္သီးပုဂၢလအခြင့္အေရးတို႕ကို အာဏာပိုင္ အစိုးရမ်ားႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း အမ်ားစုက ဗိုလ္က်စိုးမိုးျခင္းမွ ကာကြယ္ႏိုင္ေသာ ေနရာမ်ားအျဖစ္ယူဆခဲ့သည္။ ေတာ္ကဗီးက ထိုအသင္းအပင္း အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွာ ရပ္ရြာအဆင့္၊ ေဒသအဆင့္မွ ႏိုင္ငံအဆင့္အထိ မိမိဆႏၵသေဘာအေလ်ာက္ဖြဲ႕စည္းမႈမ်ဳိးသာျဖစ္သင့္သည္ဟုတင္ျပသည္။ ထိုမွသာ သေဘာထားၾကီးမႈ၊ လက္ခံမႈ၊ ရိုးေျဖာင့္မႈ ႏွင့္ ယံုၾကည္မႈ စသည့္ ျပည္သူ႔နီတိတရား (civic virtues) တို႕မွာ တစ္သီပုဂၢလႏိုင္ငံသားတို႔၏ ကိုယ္က်င့္စရိုက္တို႕တြင္ တစ္သားတည္းေပါင္းစပ္ႏိုင္မည္ဟု ဆိုသည္။ ယင္းမွာ ေနာက္ပိုင္း ေရာဘတ္ပြတ္နမ္ တင္ျပေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည့္ ယံုၾကည္မႈ၊ ယံုၾကည္ခ်က္ထားရွိမႈ စသည့္ လူမႈ အရင္းအႏွီး (social capital) ပင္ျဖစ္သည္။


အန္ထိုနီယို ဂရမ္ဆီ (၁၈၉၁- ၁၉၃၇) သည္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအား မာတ္ခ္ သီအိုရီ႐ႈေထာင့္မွ တင္ျပခဲ့သူျဖစ္သည္။ ၄င္းက အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ အတိုက္အခံအေနအထား ရပ္တည္ခ်က္အား အိုင္ဒီယိုလိုဂ်ီ ခ်ဳပ္ကိုင္လႊမ္းမိုးမႈမ်ား က်င့္သံုးေနသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ေစ်းကြက္တို႕ထံမွ သီးျခားျဖစ္ေသာ 'ျပည္သူတို႕အခန္းေဆာင္' ဟု တင္စားေျပာဆိုခဲ့သည္။ ၄င္းက အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတြင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးအေထြေထြက်ယ္ျပန္႕လွသည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ တည္ဆဲအစီအစဥ္မ်ားကို စိန္ေခၚအံတုေသာ၊ အားေပးေထာက္ခံေသာ အိုင္ဒီယိုလိုဂ်ီမ်ား ပါ၀င္ၾကသည္ဟုဆိုသည္။ အုပ္စိုးသူလူတန္းစားတို႔၏ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ ခ်ဳပ္ကိုင္လႊမ္းမိုးမႈ (political and cultural hegemony) ႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၏ အမ်ားညီသေဘာ(Societal consensus) တို႕မွာ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းတြင္ ျဖစ္ေပၚသည္ဟုဆိုသည္။ ဂရမ္ဆီ၏ အိုင္ဒီယာတို႕မွာ အေရွ႕ဥေရာပႏွင့္ လက္တင္အေမရိကရွိ အာဏာရွင္အစိုးရတို႕ကို ဆန္႕က်င္အံတုခဲ့ရာတြင္မ်ားစြာ လႊမ္းမိုးမႈ ရွိခဲ့သည္။


ဂ်ာဂန္၊ ဟားဘားမာ့စ္ (၁၉၂၉-) သည္ သူ၏ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအယူအဆကို အမ်ားဆိုင္နယ္ပယ္ရပ္၀န္း (public sphere) အတြင္းမွ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ အခန္းက႑အေပၚတြင္ အဓိကထား စဥ္းစားခဲ့သည္။  ႏိုင္ငံေရးစနစ္သည္ ႏိုင္ငံေရး အာဂ်င္ဒါမ်ား၌ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာအေရးကိစၥ၊ စိုးရိမ္ပူပန္မႈမ်ားကို ထည့္သြင္းႏိုင္ရန္အလို႔ငွာ အက်ဳိးစီးပြားတို႔ကို အမ်ားဆိုင္နယ္ပယ္တြင္ ထုတ္ေဖာ္တင္ျပျခင္းမ်ား လိုအပ္သည္ဟုဆိုသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဤအတြက္ ႏိုင္ငံေရးပါတီကဲ့သို႔ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားထူေထာင္ေဆာင္ရြက္႐ံုမွ်ျဖင့္ လံုေလာက္မႈမရွိဟုဆိုပါသည္။ ကန္႕သတ္ခဲြျခားခံထားရေသာ အုပ္စုမ်ားအတြက္ ၄င္းတို႔၏ ဆိုင္ရာအက်ဳိးစီပြားမ်ားကို တင္ျပေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ရန္ အတြက္ အျခားေသာစုဖဲြ႕ျခင္းႏွင့္ နည္းလမ္းရွာၾကံျခင္းတို႕လိုအပ္သည္။ ၄င္းမွာလည္း လိုလားအပ္သည့္ ကိစၥပင္ျဖစ္သည္ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ ပါလီမန္မ်ားအေနျဖင့္ တည္ဆဲ ပါ၀ါအေဆာက္အအံုတို႕၏ အလြန္မွ လူထု၏သေဘာထားအျမင္ကို သိရန္လိုအပ္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။


အထက္ပါ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာ ပင္မသီအိုရီအယူအဆတင္ျပမႈ အက်ဥ္းမွ ေကာက္ခ်က္ခ်ႏိုင္သည္မွာ ပထမဦးစြာ အဓိပၸါယ္ အမ်ဳိးမ်ိဳးႏွင့္ ဖြင့္ဆိုခ်က္အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔က သီအိုရီဆိုင္ရာဒီဘိတ္မ်ားႏွင့္ လက္ေတြ႕သုေတသနလုပ္ေဆာင္မႈမ်ားအေပၚ မ်ားစြာလႊမ္းမိုးမႈ ရွိေနျခင္းျဖစ္သည္။ ဒုတိယအားျဖင့္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ ၁၈ ရာစုႏွင့္ ၁၉ ရာစု ဥေရာပႏိုင္ငံမ်ား၏ ေျမရွင္ပေဒသရာဇ္ေခတ္၊သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္စနစ္ ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ ေႏွာင္ၾကဳိးတို႕မွလြတ္ေျမာက္ရန္ႀကိဳးပမ္းသည့္ သမိုင္းေၾကာင္းႏွင့္ အတူျဖစ္ထြန္းလာသည့္ အေနာက္တိုင္းအယူအဆစစ္စစ္တစ္ခု ဟုယူဆရမည္ျဖစ္သည္။ အျခားေသာ ေနရာေဒသမ်ား၊ အျခားေသာ အခ်ိန္ကာလမ်ားတြင္ ရွိေနႏိုင္သည့္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအယူအဆမ်ား ဆိုသည္မွာလည္း ႏိုင္ငံတကာအရပ္ဘက္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း ဒီဘိတ္ကို ထင္ဟပ္ႏိုင္ျခင္းသိပ္မရွိလွေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္လ်င္ ဤအရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း အယူအဆမ်ားကို အေနာက္မဟုတ္သည့္ႏိုင္ငံမ်ား သို႕မဟုတ္ အျခားေသာ ကြဲျပားျခားနားသည့္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ စီးပြားေရးတည္ေဆာက္ပံုတို႕ရွိေသာ ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ လႊဲေျပာင္းေပးႏိုင္ျခင္းရွိမရွိဆိုသည္မွာ ဒီဘိတ္တစ္ခုျဖစ္လာပါသည္။

လက္ေတြ႕နယ္ပယ္အတြင္းမွ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း

အေနာက္ဥေရာပ - သီးသန္႕မွ အမ်ားဆိုင္သို႕

၁၈ရာစုအေစာပိုင္းႏွင့္ ၁၉ ရာစုအတြင္း အေနာက္ဥေရာပ၏ ကနဦးအရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကို စီးပြားေရးႏွင့္ ပညာရပ္နယ္ပယ္မွ အီလစ္မ်ားကသာ အဓိကေမာင္းႏွင္ခဲ့ၿပီး အထူးသျဖင့္ႏိုင္ငံသားႏွင့္ လူ႕အခြင့္အေရးမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ခြင့္မ်ားကို ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကသည္။ ဒုတိယအဆင့္ဟု ေခၚဆိုႏိုင္သည့္ ၁၉ ရာစုႏွင့္ ၂၀ ရာစုအေစာပိုင္းကာလမ်ားတြင္ အရပ္ဘက္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းသည္ ၄င္း၏ လုပ္ေဆာင္မႈႏွင့္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်အလားလာမ်ားအား ပိုမိုက်ယ္ျပန္႕လာေစခဲ့သည္။ အလုပ္သမားလူတန္းစားမ်ား၏ လူမႈလႈပ္ရွားမႈမ်ား၊ လယ္သမားမ်ား၊ ခ်ာ့ခ်္ေက်ာင္းမ်ား စသည့္ဇာတ္ေကာင္သစ္မ်ား အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတြင္ပါ၀င္လာႀကၿပီး ၄င္းတို႕မွာ လူမႈဖူလံုေရးဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားအတြက္ ခ်ိတ္ဆက္ေဆာင္ရြက္ ၾကရံုသာမက ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာ မေက်နပ္ခ်က္မ်ားကိုပါ ထုတ္ေဖာ္တင္ျပလာၾကသည္။ ၄င္းတို႕၏ ေဆာင္ရြက္ခ်က္အစီအစဥ္မ်ားမွာ ကနဦးအဆင့္မွ အီလစ္မ်ား ေတာင္းဆိုလႈပ္ရွားခဲ့သည့္ ကိစၥမ်ားကဲ့သို႕ ယူနီဗာဆယ္သေဘာေဆာင္ျခင္း သိပ္မရွိလွဘဲ အထူးသီးသန္႔ျဖစ္ေသာ အေရးကိစၥႏွင့္ အက်ဳိးစီးပြားမ်ားကိုသာ အဓိကဦးတည္ခဲ့ၿပီး ရံဖန္ရံခါတြင္မူ လူအဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွ ပဋိပကၡမ်ားႏွင့္ ဆုတ္ယုတ္က်ဆင္းမႈမ်ားကို အာရံုစိုက္ခဲ့ၾကသည္။ အေနာက္ဥေရာပအရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ တတိယအဆင့္မွာ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္မ်ားအတြင္း ေပၚထြန္းလာခဲ့သည့္ အမ်ဳိးသမီးလြတ္ေျမာက္ေရးလႈပ္ရွားမႈ၊ ေက်ာင္းသားမ်ား၏လႈပ္ရွားမႈမ်ား၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ေဂဟလႈပ္ရွားမႈမ်ားစသည့္ လူမႈလႈပ္ရွားမႈ အသြင္သစ္မ်ား (new social movements) ႏွင့္အတူ စတင္လာခဲ့သည္ဟုဆိုႏိုင္သည္။ ထိုအသစ္ေသာလႈပ္ရွားမႈမ်ားႏွင့္ အစီအစဥ္မ်ားသည္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ လုပ္ေဆာင္မႈ နယ္ပယ္ႏွင့္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မ်ားကို မ်ားစြာခ်ဲ႕ထြင္ပစ္ခဲ့ၾကၿပီး အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ အစိတ္အပိုင္း တစ္ရပ္ အျဖစ္ ယူဆႏိုင္သည့္ အေၾကာင္းရင္းခံတို႕ကိုလည္း ၄င္း၏ အမ်ဳိးမ်ုဳိးေသာ သ႐ုပ္သကန္မ်ားစြာျဖင့္ ပိုမိုက်ယ္ျပန္ေစခဲ့သည္။

အေမရိက ႏွင့္ အေနာက္ဥေရာပ - လူမႈအရင္းအႏွီးဒီဘိတ္

ကိုယ္စားျပဳအစိုးရစနစ္ ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈ၊ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတို႕အၾကား ဆက္သြယ္မႈ စသည့္ အဓိကက်သည့္ လူမႈ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား၏ စြမ္းေဆာင္ရည္အေပၚဦးတည္သည့္ ဒီဘိတ္တစ္ခုမွာ ၁၉၉၀ခုႏွစ္မ်ားအတြင္း အေမရိကန္ႏိုင္ငံမွ စတင္ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ ေရာဘတ္ပြတ္နမ္က လူမႈအရင္းအႏွီး (ဤတြင္ လူမႈကြန္ရက္မ်ား၊ သန္စြမ္းေသာ အသင္းအဖြဲ႕ဘ၀မ်ား၊ ယံုၾကည္မႈ ႏွင့္ အျပန္အလွန္အက်ဳိးျပဳမႈ စသည္တို႕ကို ပြတ္နမ္ကရည္ညႊန္းသည္) အား အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ အႏွစ္သာရအရည္အေသြး အျဖစ္ ႐ႈျမင္ခဲ့ၿပီး အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ စ႐ိုက္လကၡဏာႏွင့္ ႏိုင္ငံသားဘ၀မ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လူမႈအင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားအေပၚ မ်ားစြာ သက္ေရာက္မႈရွိေစသည္ဟုဆိုသည္။ ၄င္း၏သုေတသနက အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၌ လူမႈအရင္းအႏွီး ႀကီးမားစြာက်ဆင္းလ်က္ရွိသည္ကို ေဖာ္ျပခဲ့ၿပီး ဤေလ့လာမႈေၾကာင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ လူမႈအရင္းအႏွီးပံုစံမ်ားႏွင့္ ၄င္းတို႔၏ ဒီမိုကေရစီကို အားျဖည့္ေပးႏိုင္စြမ္းမ်ားအေပၚ သုေတသနျပဳမႈမ်ား ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည္။

လက္တင္အေမရိက - အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာအယူအဆမ်ား

၁၉၆၀ေႏွာင္းပိုင္းခုႏွစ္မ်ားအတြင္း လက္တင္အေမရိကတြင္ အဓိကအားျဖင့္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို ရင္ဆိုင္အံတုၾကရာမွ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း အယူအဆမွာ စတင္အေရးပါလာသည္။ ထိုမွစတင္၍ ဂရမ္ဆီ၏အေတြးအေခၚကို အေျချပဳထားသည့္ အာဏာရွင္ဆန္႕က်င္မႈ ေမာ္ဒယ္မွသည္ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးလြတ္လပ္မႈ ႏွင့္ အေႏွာင့္အဖြဲ႕မ်ား ေျဖေလွ်ာ့ေရးစသည့္ နီယိုလစ္ဘရယ္အယူအဆမ်ားအထိ ပါ၀င္ေသာ  လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္မႈအမ်ဳိးမ်ဳိးတို႕ အေပၚ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႔အစည္းအယူအဆ က်ယ္ျပန္႕ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။

အေရွ႕ဥေရာပ - သံုးနားညီ အကူးအေျပာင္း၏ စိန္ေခၚမႈမ်ား

အေရွ႕ဥေရာပႏိုင္ငံအမ်ားစုဆိုသလိုပင္ သံုးနားညီအကူးအေျပာင္းကို ရင္ဆိုင္ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရသည္။ အာဏာရွင္စနစ္မွ ဒီမိုကေရစီသို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းျခင္း၊ ဗဟိုဦးစီးစနစ္မွ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးသို႕ အသြင္ကူးေျပာင္းျခင္း ႏွင့္ ရံဖန္ရံခါတြင္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ခပ္ကင္းကင္းေနႏိုင္ရန္အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ တို႕ျဖစ္သည္။ ဤအကူးအေျပာင္းမ်ားမွာ ဥေရာပရွိသုေတသီမ်ားစြာတို႕ကို အလြန္ပင္ညိႈ႕ယူဖမ္းစားႏိုင္ခဲ့သည္။ ျဖစ္ရပ္ေလ့လာမႈ မ်ားစြာ၌ အာဏာရွင္အစိုးရမ်ားကို ျဖဳတ္ခ်ႏိုင္ခဲ့ျခင္း ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီအေဆာက္အအံုမ်ား တည္ေဆာက္ႏုိင္ခဲ့ျခင္းတို႕တြင္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း သည္ အလြန္အဓိကက်လွသည့္ အခန္းက႑မွ(ဤအေၾကာင္းအခ်က္တစ္ခုတည္းမဟုတ္ေသာ္လည္း) ပါ၀င္ေနသည္ကိုေတြ႕ရသည္။
သုေတသနမ်ားမွ ေတြ႕ရွိရသည္မွာ အကူးအေျပာင္းအဆင့္ အမ်ဳိးမ်ဳိး၌ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းသည္ မတူညီေသာ အခန္းက႑မ်ားစြာျဖင့္ ရပ္တည္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ၄င္း၏ေအာင္ျမင္စြာ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္မႈမွာလည္း သင့္ေလ်ာ္သည့္အခ်ိန္တြင္ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ျခင္းရွိမရွိ၊ ၄င္းကိုယ္တိုင္ ဒီမိုကေရစီနည္းက်  ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ထားႏိုင္မႈ ရွိမရွိ (အထူးသျဖင့္ ရုတ္တရက္ စနစ္အေျပာင္းအလဲတြင္)၊ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းရွိ မတူကြဲျပားျခားသည့္အုပ္စုမ်ားအား အလံုးစံုလက္ခံပါ၀င္ေစျခင္းျဖင့္ ေပါင္းကူးေပးႏိုင္စြမ္းရွိမရွိ ႏွင့္ ၄င္း၏လုပ္ရပ္မ်ား ကိုယ္တိုင္တြင္ သိမ္ေမြ႕ညင္သာမႈ ရွိမရွိ စသည့္ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားစြာအေပၚတြင္ မူတည္ေနေပသည္။ ထိုသို႔ေသာ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားကို အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအေနျဖင့္ အျခားေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား(ဖက္တာမ်ား) ႏွင့္ ပါ၀ါအေဆာက္အအံုမ်ားျဖင့္ ျပန္လွန္လုပ္ေဆာင္မႈ ျပဳေနရသည့္ အေျခအေနအတြင္းတြင္လည္းေတြ႕ျမင္ႏိုင္ရန္လိုအပ္သည္။

အာဖရိကအရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ ရွာေဖြေနဆဲ အဓိက အခန္းက႑

အာဖရိကအတြက္ အေရးၾကီးသည့္ေမးခြန္းမွာ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း အယူအဆအား (အေနာက္တိုင္း အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း အယူအဆကိုဆိုလိုသည္) ၄င္း၏ ဘ၀ေပးအေျခအေနအတြင္း အသံုးခ်ႏိုင္ျခင္းရွိမရွိ ဆိုသည္ပင္ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ သိသာထင္ရွားလွသည့္ ဥေရာပပံုစံ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း (ဥပမာ- ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ပံုအတြင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အတိုင္းအတာ တစ္ခုရရွိထားၿပီး မိမိကိုယ္ကိုယံုၾကည္မႈ အျပည့္အ၀ရွိေသာ ၿမဳိ႕ျပႏိုင္ငံသားဘ၀မ်ဳိး) မွာ အာဖရိကတြင္ အမ်ားအားျဖင့္ကင္းမဲ့ေနလ်က္ရွိေနျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္သည္။ အာဖရိက အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ပညာရပ္ဆိုင္စာေပမ်ားတြင္ မတူညီေသာ တင္ျပမႈပံုစံသံုးမ်ဳိးကိုေတြ႕ရသည္။

တင္ျပမႈပံုစံတစ္ခုက ကိုလိုနီစနစ္ေအာက္တြင္ေနထိုင္ခဲ့ရျခင္းေၾကာင့္ အာဖရိကတြင္ အစဥ္အလာအသင္းအဖြဲ႕မ်ားသာရွိေနၿပီး လူထုပါ၀င္ႏိုင္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ (participatory governance) မ်ဳိးကို ဦးတည္ရည္႐ြယ္ႏိုင္သည့္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းပံုစံမ်ဳိးအတြက္၄င္းတြင္ နယ္ပယ္ မရွိသေလာက္ပင္ျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္။ ကိုလိုနီစနစ္က အနည္းငယ္မွ်ေသာ ၿမိဳ႕ျပအီလစ္တစ္စုကိုသာ အားေပးအားေျမာက္ျပဳခဲ့ၿပီး ျပည္သူအမ်ားစုအား ေက်းလက္ေတာနယ္မွ အစဥ္အလာ ႏိုင္လိုမင္းထက္ အုပ္စိုးသူမ်ားေအာက္တြင္ ဆက္လက္ထားရွိခဲ့သည္။ ဤပံုစံမွာ ကိုလိုနီေခတ္အလြန္ကာလမ်ား အထိ ဆက္လက္ျဖစ္ထြန္းခဲ့ေသာေၾကာင့္ အာဖရိက၌ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း မရွိသေလာက္ပင္ျဖစ္ခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။ ဒုတိယရႈျမင္မႈပံုစံအရ အေနာက္တိုင္းရွိ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း အယူအဆအားျဖင့္အာဖရိကအေျခအေနကို ခ်ဥ္းကပ္၍ရႏိုင္မည္မဟုတ္ဟုဆိုၿပီး အာဖရိကအေျခအေန၌ ႏိုင္ငံေတာ္မဟုတ္ေသာ ဇာတ္ေကာင္မ်ား အားလုံးလိုလိုမွာ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းပင္ ျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္။ အျခားေသာအလယ္အလတ္က်သည့္ ရႈျမင္မႈ ပံုစံတစ္ရပ္ကမူ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအယူအဆအား အာဖရိကအေျခအေနႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္ေအာင္ ျပဳျပင္ဖန္တီးယူသင့္သည္ ဟုဆိုသည္။ အာဖရိကလူ႕အဖြဲ႕အစည္းပံုစံမွာ အေနာက္တိုင္အယူအဆအားျဖင့္ဆိုလ်င္ ကြဲျပားျခားနားေကာင္းျခားနားေနေပမည္။ သို႕ေသာ္လည္း အေျခခံက်ေသာ လည္ပတ္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားတြင္ တူညီမႈမ်ားလည္း ရွိတန္သေလာက္ရွိပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ လူငယ္ အမ်ဳိးသား အုပ္စုမ်ား ကဲ့သို႕ေသာ အစဥ္အလာအသင္းအဖြဲ႕မ်ားကို အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဟု အသိအမွတ္မျပဳႏိုင္သည့္တိုင္ ၄င္းတို႕၏ အစဥ္အလာလူ႕အဖြဲ႕အစည္း အတြင္း အုပ္စိုးသူမ်ား(သက္ႀကီး၀ါၾကီးမ်ား ႏွင့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား) ကို ျပန္လည္ထိန္းညွိစစ္ေဆးႏိုင္သူမ်ားအျဖစ္ ရပ္တည္ေနႏိုင္ျခင္းကို ၾကည့္ျမင္ႏိုင္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အျခားေသာ အစဥ္အလာအတိုင္းတည္ရွိေနသည့္ အင္စတီက်ဳးရွင္းမ်ားကိုလည္း အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ အစိတ္အပိုင္းငယ္မ်ားအျဖစ္ တူညီစြာ ရႈျမင္ႏိုင္ပါသည္။

သို႕ေသာ္လည္း သုေတသီမ်ား၏ ေလ့လာေတြ႕ရွိခ်က္အရ အာဖရိကရွိ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွာ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေရး အေပၚတြင္ လႊမ္းမိုးသက္ေရာက္ႏိုင္စြမ္း နိမ့္ပါးသည္ဟုသိရသည္။ ယင္းမွာလည္း အာဖရိက အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းကိုယ္၌က တစ္ပိုင္းတစ္စစီ ကြဲျပားထြက္ေနျခင္း အျပင္ ကိုယ္ထူကိုယ္ထ လူမႈေရးအုပ္စုမ်ား၊ ၿမဳိ႕ျပရွိ တတ္/သိအုပ္စုမ်ားစသည့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာ အဖြဲ႕အစည္းအသင္းအပင္းမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္တို႕အၾကားခ်ိတ္ဆက္ႏိုင္မႈမ်ား အားနည္းလွေသာေၾကာင့္လည္းျဖစ္သည္။

ဂလိုဘယ္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း

၁၉၉၀ခုႏွစ္မ်ားအတြင္း ကမၻာတစ္လႊားတြင္ အန္ဂ်ီအိုမ်ား၏ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ေျမာက္မ်ားစြာတိုးျမွင့္ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံျဖတ္ေက်ာ္အန္ဂ်ီအိုမ်ား (transnational NGOs) ႏွင့္ ကြန္ယက္မ်ားသည္ ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ အေရးတႀကီးကိစၥ မ်ားစြာကို ႏိုင္ငံတကာ အာဂ်င္ဒါမ်ားတြင္ တင္ျပလာၾကၿပီး ႏိုင္ငံတကာ ကန္ပိန္းမ်ား (ဥပမာ- ေျမျမဳပ္မိုင္းကိစၥ၊ ေသြးစြန္းသည့္ စိန္တူးေဖၚေရးကိစၥမ်ား) ကိုလည္းစီစဥ္ေဆာင္ရြက္ လာၾကသည္။ ၄င္းတို႔သည္ ႏိုင္ငံတကာ ကြန္ဖရင့္မ်ားတြင္ တက္ေရာက္ ပါ၀င္လာၾကၿပီး ပံုမွန္အားျဖင့္ လစ္လ်ဴရႈခံထားရသည့္ လူအုပ္စုမ်ားအတြက္ ကိုယ္စားျပဳေျပာဆိုျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္လာခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ ႏိုင္ငံတကာအန္ဂ်ီအိုမ်ားသည္ ဖြံၿဖိဳးေရးဆိုင္ရာအေရးကိစၥမ်ားအတြက္ အရြယ္အစားႀကီးမား၍ စနစ္တက်စီစဥ္ေဆာင္ရြက္သည့္ ကန္ပိန္းမ်ားျပဳလုပ္လာခဲ့ကာ အစိုးရ ႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ေအဂ်င္စီမ်ားအား ေအာ္တာေနးတစ္ဗ္ ရႈေထာင့္အျမင္ မ်ားစြာကို တင္ျပလာခဲ့သည္။ ဤသို႕ျဖင့္ ကုလသမဂၢ၏ စနစ္အတြင္း ၄င္းတို႕၏ပါ၀င္မႈကို အသိအမွတ္ျပဳခံလာရၿပီး ကုလသမဂၢျဖင့္ ျပန္လွန္ဆက္သြယ္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားလည္း ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။

ဤသို႔ျဖင့္ ဂလိုဘယ္အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း(global civil society) အယူအဆ မွာ ပညာရပ္ဆိုင္ရာနယ္ပယ္တြင္ အထူးတလည္ ေဆြးေႏြးျငင္းခံုစရာ အေၾကာင္းအရာတစ္ခု ျဖစ္လာခဲ့သည္။ အခ်ဳိ႕က ၄င္းသည္ ဂလိုဘယ္လိုက္ေဇးရွင္း၏ ထင္ ဟပ္ခ်က္တစ္ခုပင္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ကမၻာလံုးဆိုင္ရာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမူေဘာင္ (framework of global governance) ကို လႊမ္းမိုးေစႏိုင္သည့္ ေကာင္းမြန္ေသာအလားအလာမ်ားရွိေနၿပီး၊ ကြဲျပားေနသည့္ တည္ဆဲ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအား ေပါင္းကူးေပးႏိုင္မည္ျဖစ္သည္ဟု ရႈျမင္ၾကသည္။ ဂလိုဘယ္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္း အယူအဆအား ေ၀ဖန္ေစာေၾကာသူမ်ားကမူ ႏိုင္ငံတကာအန္ဂ်ီအိုမ်ား၏ ကၽြမ္းက်င္မႈႏွင့္ ယွဥ္ျပိဳင္ႏိုင္စြမ္းတို႕ကို အကဲျဖတ္ရင္း ၄င္းတို႕ကိုယ္၄င္းတို႕ "ကမၻာ့လူသားမ်ား၏ကိုယ္စားလွယ္မ်ား"အျဖစ္ ေျပာဆိုေနျခင္းမွာ မည္မွ် တရား၀င္မႈ အတိုင္းအတာရွိပါသနည္းဟု ေမးခြန္းထုတ္လာၾကသည္။

တတိယက႑ဒီဘိတ္
အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတြင္ အက်ဳိးအျမတ္အတြက္ မဟုတ္ေသာ၊ ဆႏၵအေလ်ာက္ပါ၀င္ဖြဲ႕စည္းၾကေသာ တတိယက႑ဟု ေခၚဆိုႏိုင္သည့္ အင္စတီက်ဳးရွင္းမ်ား ႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အမ်ားအျပား ပါ၀င္လ်က္ရွိပါသည္။ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္မ်ားအတြင္းတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ေစ်းကြက္တို႕၏ ကန္႕သတ္ေဘာင္မ်ားျပင္ပမွ လည္ပတ္လႈပ္ရွားလ်က္ရွိသည့္ အက်ဳိးအျမတ္ကိုဦးမတည္ေသာ၊ အစိုးရခ်ဳပ္ကိုင္မႈမွ ကင္းလြတ္ေသာ ယင္းတတိယက႑အေပၚ၌ အထူးတလည္ စိတ္၀င္စားမႈမ်ားရွိလာၾကပါသည္။ ကြဲျပားစံုလင္စြာ ျဖစ္တည္ေနသည့္တိုင္ တတိယက႑မွ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ တူညီေသာ အရည္အေသြးမ်ားလည္း ကိုယ္စီရွိေနၾကပါသည္။

-       အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအျဖစ္ တည္ေထာင္ေဆာင္ရြက္ၾကေသာေၾကာင့္ ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္မႈပံုစံမ်ား(institutional presence) ရွိေနျခင္း
-       အက်ဳိးအျမတ္မ်ားအား စီမံခန္႕ခြဲသူမ်ား သို႕မဟုတ္ ပိုင္ဆိုင္သူမ်ားထံသုိ႕ခြဲေ၀မႈမျပဳျခင္း
-       ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္မႈပံုစံရွိေနျခင္း
-       မိမိဆႏၵသေဘာအေလ်ာက္ ပါ၀င္ျခင္းျဖစ္၍ တရား၀င္အသင္း၀င္ျဖစ္မႈ အေရးမၾကီးျခင္း ႏွင့္ ဆႏၵအေလ်ာက္ အခ်ိန္ေပးျခင္း၊ ေငြေၾကးတစ္စံုတစ္ရာထည့္၀င္ျခင္းစသည့္ အမ်ဳိးမ်ဳိးေသာနည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ပါ၀င္ႏိုင္ျခင္း
-       အသင္း၀င္မ်ား သို႕မဟုတ္ အက်ဳိးခံစားခြင့္ရွိသူမ်ားအား ၀န္ေဆာင္မႈမ်ားေပးျခင္း စသည္တို႕ျဖစ္သည္။

တတိယက႑သည္ အမ်ားအားျဖင့္ နားလည္ယူဆထားသည္ထက္ပို၍ စီးပြားေရး အင္အားတစ္ရပ္ (economic force) ျဖစ္လာႏိုင္ေသာေၾကာင့္ (အထူးသျဖင့္ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈေပးႏိုင္ျခင္း စသည္တို႕ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ) ၄င္းအား ပိုမိုအားေကာင္းဖြံၿဖိဳးလာေစႏိုင္သည့္ အေျခအေနမ်ားအေပၚတြင္ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ေပၚလာပါသည္။ မည္ကဲ့သို႕ေသာ အဖြဲ႕အစည္းအေနျဖင့္ မည္ကဲ့သို႕ေသာ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ားကိုေပးႏိုင္မည္ ဆိုသည့္ အေၾကာင္းအရာအေပၚတြင္ ဦးတည္ေဆြးေႏြးတင္ျပလာၾကသည္။ ဆိုရလွ်င္ ပင္မ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဒီဘိတ္မွာ တတိယက႑ဒီဘိတ္ႏွင့္ အနည္းငယ္ျခားနားသည့္ (တူညီေသာအဖြဲ႕အစည္းမ်ား အေပၚတြင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း) ဦးတည္ခ်က္မ်ားအေပၚတြင္ ျဖစ္ေပၚေလ့ရွိပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ပင္မအရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဒီဘိတ္တြင္ အရပ္ဘက္လူ႕အဖြဲ႕အစည္းဆို္င္ရာ အသင္းအဖြဲ႕မ်ား၏ ဒီမိုကေရစီျဖစ္စဥ္အေပၚ သက္ေရာက္ေျပာင္းလဲေစႏိုင္စြမ္းအေပၚကို အဓိကဦးတည္ျခင္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။
(ဆက္ရန္)

Thania Paffenholz ႏွင့္ Christoph Spurk တို႕၏ Civil Society, Civic Engagement and Peace Building စာတမ္းမွ ေကာက္ႏႈတ္ ျပန္ဆိုသည


--
Posted By Blogger to လူဗိုလ္ဟူသည္ ... at 3/14/2013 01:56:00 PM

--
ေမွာ္ဆရာအဖြဲ႔မွ ေန႔စဥ္ Mail မ်ားရယူလိုပါက http://groups.google.com/group/mrsorcerer/subscribe?hl=en
Member မ်ား မိမိတို.သိထားသည္မ်ားကို မွ်ေ၀လိုပါက mrsorcerer@googlegroups.com သို႔စာပို႔ႏိုင္ပါသည္။
ေမွာ္ဆရာအဖြဲ ့မွ ႏႈတ္ထြက္လိုလွ်င္ mrsorcerer+unsubscribe@googlegroups.com ကိုႏွိပ္ျပီး စာပို႔ေပးပါရန္။
စာလက္ခံလိုသည့္ပံုစံ ျပင္လိုလွ်င္ http://groups.google.com/group/mrsorcerer?hl=en
အဖြဲ ့၏ စည္းကမ္းမ်ားကို သိလိုလွ်င္ http://groups.google.com/group/mrsorcerer/browse_thread/thread/af2f4a1d44d4d909?hl=en တြင္ ဖတ္ရႈႏိုင္ပါသည္ ။
 
Facebook (FB) ေမွာ္ဆရာအဖြဲ႔သို႔ Mail ပို႔လိုလွ်င္ mrsorcerer2@groups.facebook.com
FB ေမွာ္ဆရာအဖြဲ႔သို့ ၀င္ရန္ http://www.facebook.com/home.php?sk=group_173571176006981&ap=1
Facebook Page ႏွင့္ဆက္သြယ္လိုလွ်င္ www.facebook.com/mrsorcerergroup
 
ေမွာ္ဆရာ အဖြဲ ့ႏွင့္ပက္သက္၍ ေ၀ဖန္အၾကံျပဳလိုပါက >>>
ဦးဦး ေမွာ္ဆရာ ( mrsorcerer9@gmail.com, mrsorcerer27@gmail.com ) ထံသို.
ေပးပို.ႏိုင္ပါသည္ ။
 
ခင္မင္စြာျဖင့္
ဦးဦး ေမွာ္ဆရာ
---
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "ေမွာ္ဆရာ အဖြဲ ့ ( Ѧя Ƨσяcɛяɛя )" group.
Visit this group at http://groups.google.com/group/mrsorcerer?hl=en.